2e dag Seminyak vervolg - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Patricia van Leeuwen-Niemantsverdriet - WaarBenJij.nu 2e dag Seminyak vervolg - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Patricia van Leeuwen-Niemantsverdriet - WaarBenJij.nu

2e dag Seminyak vervolg

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

30 Juli 2017 | Indonesië, Seminyak

ZOp n crematie doen zet met een aantal tegelijk omdat t anders te duur is en de mensen zijn al veel eerder overleden. er zijn maar een paar tempels die hiervoor geschikt zijn. En dat terwijl elk huis zijn eigen tempel heeft! Het is niet te vergelijken met onze cultuur. Dus ik heb mn Sarong omgedaan en een shirt met lange mouwen. Bij de tempel aangekomen voelde ik me toch wel erg ongemakkelijk. Kan de Balinese eigenaresse van t guesthouse, ari, wel zeggen dat toeristen ook welkom zijn....ik was de enige dus. Iedereen keek naar me en al lachten ze vriendelijk, ik voelde me toch een indringster binnen hun ceremonie. Eerst was er een soort schaduwspel waarbij een paar mannen achter een scherm zaten met een fakkel er achter. De schaduwen stelden allerlei figuren voor uit de Hindoeïstische cultuur dat soms begeleidt werd door een hoop gebrul waar menigeen bang van zou worden. Er werd echter ook gelachen  dus de verhaalteller  had waarschijnlijk ook gevoel voor humor. Er kwam geen einde aan kwam omdat ik er natuurlijk ook nog eens geen bal van verstond! Op het moment dat mijn geduld op mn was, kwam er godzijdank een einde aan. Allen liepen richting een soort begraafplaats met zoals altijd wierookstokjes, bloemetjes  en een vloeistof in rieten bakjes of kleine flesjes. Daarmee besprenkelen ze hetgene wat gezegend moet worden. Hier ging ook weer geruime tijd over heen. Wat erna kwam was beetje luguber, althans voor onze begrippen. Daar leek het er gewoon bij te horen. De families van de overledene gingen met schoppen diegene opgraven. Zo iemand lag er soms al jaren en waren gewikkeld in een wit laken. Of er was alleen een aarden werk schaal waarin de resten van waarschijnlijk een eerdere crematie bewaard werden. Het lichaam in het laken werd in een rieten mat gewikkeld en in een half open bamboe, ja soort ligbank, gelegd. Daar waren 2 rijen vangnet ieder zijn eigen plek. Dit ging allemaal zonder veel emotie gepaard, dus geen gehuil e.d. Dat heeft mede religie te maken omdat ze ook blij zijn dit als laatste respect naar de overledene te kunnen doen zodat deze naar boven kan en de mogelijkheid krijgt om te reïncarneren. Toen na lange tijd waarbij sommigen heel diep moesten graven, alle lichamen op de bamboe banken lagen, wasner weer een heel ritueel van wierook en besprenkelen, etc. En hierna volgde dan de 'crematie ' en werden alle lichamen in de brand gestoken....heel indrukwekkend om dit mee te maken. Dit gebeurt overigens maar een keer in de 5 jaar maar dat had ik misschien al gezegd. Ik heb niet afgewacht totdat ze allemaal brandden. Het was 03.15 en ik had weer even genoeg indrukken gehad.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Backpacken in Indonesie

Actief sinds 26 Juni 2017
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 7675

Voorgaande reizen:

06 Juli 2017 - 27 Juli 2017

Patries in Indonesie

Landen bezocht: